مقدار مصرف کود مرغی برای هر درخت چقدر است؟

مقدار مصرف کود مرغی برای هر درخت چقدر است؟

آخرین مقالات

مقدار مصرف کود مرغی برای هر درخت چقدر است؟

کود مرغی به 3 حالت قابل مصرف است که در ادامه مقدار نیاز برای هر درخت چقدر است را بصورت کامل و حرفه ای توضیح میدهیم.

  • کود مرغی خام : که معمولا از مرغداری ها تهیه می شود و حتما باید پوسیده باشد و اگر تازه باشد و بوی تندی داشته باشد نباید مصرف شود بدلیل نیتروژن بالا سوزندگی و مسمومیت خاک را به دنبال دارد.
  • پلیت مرغی : که در کارخانه های کود سازی بوسیله کمپرسور کود مرغی و کود های کامل NPK به شکل پلیت ( تکه های استوانه ای خشک ) در کیسه های 25 کیلویی قابل مصرف است.
  • مایع مرغی : کودی مایع که از شیرابه کود های مرغی استخراج می شود و بهترین نوع از کود مرغی است.

چرا سه نوع کود بالا را معرفی کردیم؟

بدلیل اینکه دوز مصرف هر یک را جداگانه برای هر درخت توضیح دهیم. مقدار مصرف بسته به نوع کود و بسته به سن درخت متفاوت است.

معایب و مزایا و مقدار مصرف استفاده از کود مرغی برای هر درخت چقدر است؟

مقدار مصرف کود مرغی برای درخت گردو

کود مرغی خام پوسیده شده: 

بهتر است به صورت چال کود و برای هر درخت 10 ساله کلا 5 الی 10 کیلو در دو چاله با عمق 40 سانتی دو طرف درخت قابل مصرف است.

معایب این موضوع پس از کندن چاله ریشه های افشان درخت قطع میشود و امکان خشک شدن یا ضعیف شدن درخت وجود دارد.

پلیت مرغی

کود مرغی به صورت پلیت :

پلیت مرغی به صورت پاششی اطراف درخت قابل مصرف است معمولا تا فاصله سایه انداز درخت.

این مورد هیچ ایرادی ندارد و فقط عیب آن قیمت تمام شده ی بالاتر آن نسبت به کود مرغی خام است.

همانطور که در بالا اشاره شد پلیت مرغی همراه با کود های کامل ادغام می شود.

مقدار مصرف پلیت مرغی برای هر درخت.

معمولا در هر هکتار 200 الی 300 درخت 10 ساله وجود دارد و برای مصرف آن پلیت مرغی بین 500 کیلو الی یک تن در هکتار قابل مصرف است.

کود مایع مرغی شوک

کود مایع مرغی :

بهترین گزینه و تنها کود توصیه شده از طرف شرکت و کارشناسان آل کود است.

معایب آن : تنها ایراد آن به چالش کشیدن تولید کنندگان و فروشندگان موارد بالا است چرا که هم از نظر هزینه و هم عاری از نظر بیماری ها و بذر علف هرز است. حمل و نقل آن بینهایت کم هزینه بدون هیچ بویی و همچنین بالاترین تاثیر را دارد.

مقدار مصرف کود مایع مرغی شوک در هر هکتار 20 الی 40 لیتر است.

همانطور که در بالا گفته شد در هر هکتار 200 الی 300 درخت 10 ساله وجود دارد.

شوک ده ایکس 5 لیتری مخصوص ریشه زایی

جا دارد در اینجا از کود شوک ده ایکس که دارای 10 عنصر حیاتی برای درختان است اشاره کنیم.

ترکیبات یک کود مرغی خوب برای درخت

کود مرغی به عنوان منبع بالایی از نیتروژن شناخته می شود، همچنین دارای  پتاسیم، فسفر و کلسیم نیز می باشد.  کود مرغی در واقع فقط فضولات مرغ  نیست، بلکه شامل بقایای پر، پوست تخم مرغ، بقایای خوراک و مواد بستر پرندگان هم می باشد. در مجموع، این ترکیب از مواد آلی منابع مغذی کافی برای گیاهان فراهم می کند که به هوادهی خاک، بهبود شیب خاک  و توانایی خاک برای مدیریت رطوبت کمک می‌کند. این مواد آلی همچنین در  تقویت محیط میکروبی مفید در خاک نیز موثر  هستند.

کود ورمی کمپوست - Vermicompost

مزایای کمپوست کردن کود مرغی برای درخت

کود مرغی تازه باعث سوختن ریشه گیاهان می شود، بنابراین بهتر است قبل استفاده کمپوست شود، چون کمپوست کردن محتوای آمونیاک را کاهش می دهد.  با توجه به اینکه  در این کودها امکان آلودگی باکتری سالمونلا وجود دارد ، بهتر است با کمپوست کردن آن خطر این بیماری را کاهش دهید. بنابراین کمپوست کردن کودهای مرغی نه تنها جمعیت پاتوژن ها را کاهش می دهد، بلکه مواد مغذی را بیشتر در اختیار گیاهان قرار می دهد. کود  کمپوست شده طی 5 تا 6 هفته آماده استفاده در باغ و گیاهان می باشد.

زمان ماندگاری کود مرغی برای هر درخت

از نظر ارگانیکی نمی توانید طبیعی تر از کود مرغی کودی را برای گیاهان استفاده کنید، این کودها به دلیل محتوای بالای پتاسیم، فسفر، کلسیم و نیتروژن، انرژی آلی را بدون نیاز به جایگزین‌ شدن با مکمل دیگر برای گیاهان فراهم می‌کند. این کودها با تجزیه شدن مواد مغذی را به آرامی آزاد می کند، به این ترتیب  مواد مغذی برای مدت زمان طولانی در خاک باقی می ماند. همچنین زمانی که تجزیه می شود، سطوح بالایی از هوموس را به خاک  اضافه می کند و  باعث ساختار بهتر خاک می شود.

کود مرغی برای هر درخت چگونه مصرف شود؟

یکی از مؤثرترین روش ها  برای استفاده از کود مرغی برای هر درخت، بهبود ساختار خاک  است. زمان مناسب استفاده از این کود برای درختان در پاییز است که فصل رشد آنها  به پایان رسیده است.  با این روش مواد مغذی زیادی را برای درختان  سال بعد در خاک ایجاد می شود.  همچنین می توانید پس از آخرین برداشت، مقداری کود مرغی تازه را روی خاک  استفاده کنید، یا با خاک مخلوط و سپس برای درخت مصرف شود.

نحوه استفاده از کود مرغی برای هر درخت

کود مرغی کمپوست شده   را می توان به صورت  پانسمان جانبی برای درختان  استفاده کرد. همچنین می توانید کود مرغی را با آب آبیاری استفاده کرد. در صورت مصرف صحیح این کودها باعث حاصلخیزی خاک می شوند و رشد گیاهان را تسریع می کنند. کود مرغی تازه باید حداقل 90 تا 120 روز قبل از کاشت برای درختان استفاده کرد.

پلت مرغی

فواید کود مرغی برای درخت کدام است ؟

تغذیه متعادل گیاهان

جذب سریع در درخت

 افزایش ظرفیت فتوسنتزی محصول درختان

تثبیت نیتروژن، فسفات، پتاسیم و  بهبود کارایی  سایر کود

کاهش استفاده از کودهای مغذی دیگر

بهبود توانایی خاک برای حفظ ظرفیت نگهداری آب

 از بین بردن فشردگی خاک و  بهبود ساختار خاکدانه ها

تنظیم pH خاک

مقاومت گیاهان در برابر عوامل نامساعد محیطی

زمان  و مقدار مصرف کود مرغی برای هر درخت چقدر است؟

کود مرغی را می توان برای حاصلخیز کردن خاک از اسفند تا آبان ماه استفاده کنید. جهت  آماده سازی خاک این کود را قبل از کاشت  به طور مساوی روی خاک بپاشید، سپس به خوبی با خاک مخلوط  و بعد مصرف آبیاری کنید. در طول فصل رشد بهار یا تابستان کود  را به طور مساوی روی خاک و اطراف گیاهان مستقر بپاشید. برای آماده سازی خاک برای کاشت گیاهان جدید، زمان  کاشت  توصیه می شود از کود مرغی استفاده کنید یا اینکه 10-7  روز قبل از کاشت یا کاشت بذرهای جدید، آن را به  خوبی با خاک  مخلوط کنید. همچنین برای  رشد بهتر درختان بهتر است  هر 4 تا 6 هفته یکبار  استفاده از آن تکرار شود.

مراقبت های لازم در زمان استفاده از کود مرغی برای درختان

در زمان استفاده از کودهای مرغی مراقبت لازم را انجام دهید ، چون امکان بیماری در انسان وجود دارد. حتی پس از فرآیند کمپوست کردن، همچنان برخی از عوامل بیماری زا در کود مرغی وجود خواهد داشت. بنابراین هنگام استفاده ازاین کود حتما  دستکش استفاده کنید و این کودها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. همیشه حداقل 90 روز بین مصرف کود و برداشت سبزیجاتی که در بالای خاک رشد می کنند، مانند فلفل، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی، فاصله بگذارید. برای سبزیجاتی که از خاک برداشت می شوند، مانند کاهو و هویج، مدت زمان لازم حداقل 120 روز  می باشد. سبزیجات خام را مستقیماً بعد چیدن از باغ بدون شستن آنها مصرف نکنید. اگر مستعد ابتلا به بیماری های  میکروبی ناشی از آلودگی مواد غذایی هستید ، از خوردن سبزیجات نپخته که در آنها از  کود مرغی استفاده شده است  خودداری کنید.

بنابراین دقت کنید کود تازه را روی خاک  گیاهان قرار ندهید مگر اینکه حداقل به مدت 3 ماه کاشت  انجام نشده باشد. این کار باعث می شود  که در زمان کاشت، کود مرغی به خوبی با خاک مخلوط  شود و ماهیت اسیدی آن  کاهش می یابد و برای رشد گیاهان بی خطر خواهد بود.

کودهای مرغی برند شوک به دلیل دارا بودن مواد ارگانیک و طبیعی باعث بهبود ساختار و حاصلخیزی خاک می شود. همچنین این کودها مواد مغذی که گیاه نیاز دارد را در اختیار آنها قرار می دهد. با توجه به اینکه مجموعه ایرانکود سابقه بسیار طولانی در تولید این کودهای نانو دارند، شما کشاورز و باغدار عزیز برای حصول اطمینان از نحوه تولیدات بالا حتما با کارشناسان ما که بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه رادارند در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری