تاثیر اسید هیومیک بر گیاهان آپارتمانی

تاثیر اسید هیومیک بر گیاهان

آخرین مقالات

نحوه مصرف و تاثیر اسید هیومیک بر گیاهان 

تاثیر اسید هیومیک بر گیاهان : امروزه یکی از کاربردی‌ترین کودهای شیمیایی که خاصیت اصلاح ‌کنندگی خاک را دارد اسید هیومیک است. این کود به دلیل تسهیل آبیاری و نفوذ جریان هوا در خاک، بین کشاورزان رایج است. با بیشتر شدن میزان آلودگی هوا و بالا رفتن دمای زمین، ترکیبات سطح خاک شیمیایی شده و باروری خود را از دست می‌دهد. در این مورد به کارگیری مواد آلی کمک شایانی به روند رشد گیاهان می‌کند که اسید هیومیک نیز جزو این مواد آلی می‌باشد.

معرفی اسید هیومیک

اسید هیومیک که منشا آن گیاهان دریایی بوده نوعی ترکیب ارگانیک است که استفاده از آن در زمین‌های کشاورزی موجب بهبود کیفی خاک و در نتیجه محصولات گیاهی بهتر می‌شود. در برخی مواقع کشاورزان به اشتباه دفعات کوددهی را بیشتر می‌کنند و به دنبال این امر، خاک مواد اصلی و طبیعی موجود در خود را از دست می‌دهد. با اضافه کردن اسید هیومیک به خاک ساختار آن دوباره تغییر کرده و به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

تعریف اسید هیومیک و چگونگی تولید آن

مواد هیومیکی طیف گسترده‌ای از ترکیبات آلی-معدنی مختلفی هستند که این ترکیبات شامل: اسید آمینه، فنول‌ها، پتید‌ها و اسیدهای نئوکلوئیک در هم‌بستگی با انواع کاتیون‌ها هستند که مجموعا ترکیبات منحصر به فردی ساخته‌اند که این نتیجه شگفت انگیز تا میلیون‌ها سال داخل خاک باقی می‌ماند و آن را از اثرات شگرف خود بهره‌مند می‌سازد. اسید هیومیک ظرفیت خاک را افزایش می‌دهد، تهویه آن را تسهیل میکند، جوانه‌زنی بذر را بهبود می‌بخشد و همچنین درصد نیتروژن موجود در خاک را افزایش می‌دهد. از تاثیر اسید هیومیک بر گیاهان می‌توان به کمپلکس کردن یون‌های فلزی و همچنین افزایش راندمان مصرف کودهای دیگر نام برد. هیومیک اسید به دلیل رنگ تیره‌ای که دارد برای استفاده در زمین‌های کشاورزی و همچنین خاک گل‌های آپارتمانی مناسب و کاربردی است.

 

بهترین راه خرید کود اسید هیومیک شوک بیست لیتری

 

مقدار مصرف اسید هیومیک در گیاهان مختلف

همانطور که پیشتر ذکر شد هیومیک اسید، یک ترکیب آلی برای بهبود باروری خاک و افزایش سطح کیفی گونه‌های گیاهی است. استفاده از آن طبق میزان مصرفی لازم در گونه‌های مختلف گیاهی هر دو ماه یکبار است.
در آخر بهتر است بدانیم که میزان و تاثیر اسید هیومیک بر گیاهان به فاکتورهایی از قبیل:

  • کمبود مواد آلی در خاک
  • سن و نوع گیاه

بستگی دارد.

از دیگر کاربردهای اسید هیومیک، استفاده از آن در خاک‌های آهکی و قلیایی است زیرا نه تنها هیومیک اسید تغییری در ساختار خاک به وجود نمی‌آورد بلکه ph آن را به حالت طبیعی خود باز می‌گرداند.

تاثیر اسید هیومیک بر گیاهان

هیومیک اسید از جمله کودهای بدون اثر مخرب زیست محیطی است که بعضا به آن کود آلی دوست‌دار طبیعت نیز می‌گویند. این ترکیب تاثیر بسیار مفیدی برای رشد و گل‌دهی در گیاهان گل‌دار دارد که به عنوان مهم‌ترین اجزای این ترکیب می‌توان از فسفر، منیزیم، نیتروژن، روی و آهن یاد کرد. همه گیاهان برای عمل فتوسنتز نیاز به مقادیر زیادی نیتروژن و ازت دارند که هیومیک اسید این کار را برای کلروفیل گیاه انجام می‌دهد. همچنین پروتئین موجود در خاک نقش زیادی در شادابی گیاه ایفا می‌کند که هیومیک اسید به عنوان یک کود آلی ضامن این شادابی و سلامت گیاه است. در مواقعی کشاورز یا باغبان به دلیل بالا بودن ریشه گیاه اقدام به قلمه‌زنی آن می‌کند که این عمل ابتدا، مستلزم داشتن ریشه قوی توسط گیاه است که عناصر تشکیل دهنده هیومیک اسید با قرار گرفتن در خاک قلمه موجب ریشه‌زایی آن می‌شود.
آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی سبب تغییر ساختار خاک و کم شدن بهره‌وری آن در رشد گیاه می‌شود که هیومیک اسید نقش به‌سزایی در اصلاح خاک و افزایش باروری آن دارد. همانطور که می‌دانیم عموما کودهای شیمیایی سلامت زندگی انسانی و جانوری را تهدید می‌کند و خطر آفرین است ولی استفاده از این کود آلی به عنوان سوپر جاذب در سطح خاک جریان آب و هوا را تسهیل می‌کند و به دلیل اینکه عناصر آن برخواسته از دل طبیعت است هیچگونه خطری برای گونه‌های انسانی و جانوری ندارد بلکه موجب شادابی گیاهان و سلامت آن‌ها می‌شود.

 

مضرات اسید هیومیک

 

نحوه مصرف اسید هیومیک

اسید هیومیک که نوعی کود آلی با اثرات شگفت‌آور است به دو صورت مایع و جامد قابل خریداری و مصرف است. در حالت اول به صورت محلول با آب در خاک ترکیب می‌شود، قدرت جذب خاک را بیشتر کرده و اثر گذاری بالایی دارد. در این روش با توجه به نوع گیاه و مقیاس کاشت آن محلول را با مقدار مشخصی آب ترکیب کرده و به خاک اضافه می‌کنیم. در این بین استفاده از اسید هیومیک، به صورت آبیاری با محلول به دست آمده رواج بیشتری در بین کشاورزان و باغداران دارد.

تاثیر اسید هیومیک بر شادابی گل‌ها

با اضافه کردن اسید هیومیک به خاک گل‌ها می‌توان کارکرد کلروفیل را که ایجاد برگ و سبزینگی گیاه است را بهبود بخشید و تنفس آن‌ را تسهیل کرد. تنفس گیاه با عمل فتوسنتز انجام می‌شود و طبق تعریف آن فتوسنتز، به جذب دی اکسید کربن و دفع اکسیژن توسط گیاه گفته می‌شود که کربن دی اکسید جذب شده توسط گیاه، نوعی گاز پر کاربرد برای تنفس گیاه بوده و از این طریق قند لازم جذب آن می‌شود. این مبادله اکسیژن و کربن دی اکسید ضامن سلامت گونه‌های انسانی جانوری و گیاهی است پس با استفاده از هیومیک اسید٬ و تاثیر اسید هیومیک بر گیاهان می‌توانید سلامت خود و گیاهان‌تان را تضمین کنید.

قیمت اسید هیومیک

گران بودن ابزارآلات کشاورزی، کشاورزان و باغداران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است. در این میان استفاده از اسید هیومیک به عنوان نوعی کود آلی که نه تنها آسیبی به خاک و گیاه نمی‌رساند بلکه افزایش سطح کیفی هر دو را به همراه دارد گزینه مناسب و مقرون به صرفه‌ایی است. هیومیک اسید به عنوان کود دوست‌دار طبیعت به راحتی و با مناسب‌ترین قیمت قابل دسترس و استفاده است.

با تشکر از توجه شما جهت افزایش سطح علمی و تجربی ایرانکود ما را از نظرات، پیشنهادات و بخصوص انتقادات سازنده خود بهره مند سازید.

اشتراک گذاری