علائم کمبود عناصر در مرکبات

علائم کمبود عناصر در مرکبات

آخرین مقالات

علائم کمبود عناصر در مرکبات

درختان مرکبات از درختانی هستند که به طور گسترده در مناطق مختلف از جمله شمال کشور قابل کشت هستند. علائم کمبود مواد مغذی در مرکبات  مانند رنگ پریدگی در برگ‌ها، کم شدن رشد، ترکیدن میوه‌ها، لکه‌های قهوه ای، ترش شدن مزه‌ها، ریزش میوه‌ها  می باشد.

علائم کمبود عناصر در مرکبات

علائم کمبود نیتروژن در مرکبات

نیتروژن  عنصری مهم و حیاتی جهت رشد درختان مرکبات و ساخت پروتئین بسیار لازم است. در صورت کمبود نیتروژن در درختان برگ‌های آن‌ها دچار رنگ پریدگی می شود. برگ‌ها ابتدا به رنگ سبز مایل به زرد در می آیند و سپس با تداوم روند کمبود، به رنگ زرد گرایش پیدا می کنند.  با کم شدن نیتروژن در درختان مرکبات، رشد ساقه  و برگ کم می شود،  چون  نیتروژن از مواد مهم برای رشد رویشی گیاهان است.

نشانه‌های کمبود فسفر در مرکبات

فسفر از دیگر مواد پر استفاده و متحرک است که کمبود آن در برگ‌های  مسن تر  دیده می شود. فسفر لازمه باروری  در گل‌ها،گسترش سیستم ریشه، انتقال  انرژی در قسمت‌های مختلف  گیاه، ساخته شدن  اسید نوکلئیک و شکل گیری دانه است. با کم شدن فسفر در درختان مرکبات، رشد ریشه‌ها کم می شود. از نشانه های دیگر کمبود فسفر در درختان مرکبات می توان به کم شدن جوانه‌های کناری، از بین رفتن جوانه‌های جانبی، رشد نکردن ساقه‌های جانبی، کم شدن قدرت درخت در  شکوفه دهی  و کم شدن مقدار تولید دانه ها و محصول اشاره نمود.

در مورد کودهای پتاس بالا بیشتر بدانیم 

علائم کمبود عناصر در مرکبات

نشانه‌های کمبود پتاسیم در مرکبات

یکی از مواد مغذی که کمبود آن سبب می شود تا کیفیت درختان مرکبات کم شود، عنصر پتاسیم است.با کم شدن پتاسیم، مقاومت درختان در مقابل هوای بسیار سرد، هجوم آفت‌ها و استرس‌های بیرونی به علت کم شدن سیستم ایمنی کم می شود. از علائم کمبود پتاسیم در درختان مرکبات به کم شدن اندازه و حجم میوه‌ها می توان اشاره نمود.

علائم کمبود کلسیم در مرکبات

 دلیل اصلی برای ترک خوردگی پوست مرکبات مانند پرتقال و نارنگی کمبود عنصر کلسیم است. این عنصر می تواند مقاومت پوسته و دیواره سلول را کم کند. به همین دلیل میوه ترک می خورد. کلسیم در  جلوگیری از کاهش کیفیت میوه و  گلدهی  موثر است.

نشانه‌های کمبود آهن در درختان مرکبات

 آهن عنصری مهم در تولید کلروفیل گیاهی می باشد. این مواد مغذی نیز  باعث  شیرینی مزه در درختانی مانند نارنگی و پرتقال می شود. در صورت کمبود این عنصر حیاتی، میزان کلروفیل کم می شود و رنگ برگ‌ها به زردی می گراید.

 

 سخن پایانی

علائم کمبود عناصر در مرکبات به اشکال مختلف خود را نشان می دهند. بنابراین کشاورزان و باغداران لازم است تا با به دست آوردن آگاهی در این خصوص، این علائم را در سریع ترین زمان ممکن مورد شناسایی قرار دهند. با آزمایش خاک نیز می توان تمام کمبودهای غذایی در گیاه را شناسایی کرد و اقدام به برطرف کردن آن‌ها نمود.

اشتراک گذاری