نیاز درخت پسته

نیاز درختان پسته 

آخرین مقالات

نیاز درختان پسته

 درختان پسته نیز مانند سایر درختان علاوه بر شرایط آب و هوایی مناسب، خاک غنی، آبیاری و نور کافی به مواد مغذی  نیز نیاز دارند. بنابراین استفاده از  یک کودهای کامل با دارا بودن عناصر ضروری گیاهان،  نیاز درختان میوه و آجیلی  را به بهترین شکل ممکن تامین کرده  تا محصولی سالم و با کیفیت  تولید شود.

بهترین و کاملترین کود برای تغذیه پسته

نیتروژن

برای رفع کمبود نیتروژن در باغات پسته لازم  تجزیه خاک و برگ  انجام شود تا عملکرد درختان افزایش یابد.

فسفر

مشاهده کمبود فسفر  در خاک درختان پسته می توان از کود حیوانی پوسیده، کود مرغ و کودهای شیمیایی فسفردار برای رفع  کمبود  استفاده کرد.  نیاز پسته در صورت کمبود فسفر حدود 600 گرم فسفر برای هر درخت است و مقدار کود فسفاته باید بر اساس درصد فسفر هر کود محاسبه شود.

پتاسیم

با توجه به محدودیت های زیاد  پتاسیم در خاک و برگ پسته و با توجه به شوری خاک ، بافت و نوع کانی های رسی، رفع کمبود آن ضروری است.  برای رفع کمبود پتاسیم پسته می توان به طور متوسط ​​در فصل زمستان از 1 تا 2 کیلوگرم سولفات پتاسیم برای هر درخت استفاده کرد.

کلسیم

كمبود كلسيم در خاكهاي مناطق پسته كاري به جز  خاكهاي  سبك و سديمي کم می باشد.  کمبود کلسیم بیشتر کیفی است و ناشی از فعل و انفعالات با سایر عناصر یا عدم انتقال کافی در گیاه است.  مهمترین مسئله در مورد کلسیم، لزوم وجود آن در خاک برای اصلاح خاکهای سدیمی یا شور و سدیمی است.

نیاز درخت پسته

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

روی

  کمبود روی در خاک هایی با خاک قلیایی و آهک زیاد و مواد آلی کم بیشتر دیده می شود و آب آبیاری با محتوای بی کربنات بالا می تواند باعث کمبود روی شود.

 

مس

 کمبود مس را می توان با استفاده از خاک و محلول پاشی برطرف کرد.  بسته به شدت و نوع کمبود، می توان از 50 تا 100 گرم سولفات مس در هر درخت به عنوان کاربرد زمینی زمستانه به روش چالکود استفاده کرد.

بور

 در مناطق تولید پسته، برخی مناطق دارای کمبود بور و مناطق دیگر دارای سمیت بور هستند.  بور اضافی در خاک را می توان با استفاده از آب فراوان جلوگیری کرد.

نکات مهم برای تامین نیاز درخت پسته با استفاده از کود

یکی از مهم ترین نکاتی که در تغذیه و پسته باید به آن توجه کرد، زمان مصرف کود است.  در واقع زمانی باید کود دهی کنید که ریشه و سایر شاخه های درختان بتوانند عناصر مورد نیاز خود را به خوبی جذب کنند.  بنابراین بهتر است یک برنامه غذایی مناسب با کمک کارشناسان کشاورزی تهیه شود.

اشتراک گذاری