کاشت سیب‌زمینی

کاشت سیب‌زمینی

آخرین مقالات

کاشت سیب‌زمینی

سیب زمینی یک محصول مهم و پر کاربرد است  که تا زمانی که شرایط رشد مناسب را برای آنها فراهم باشد، عملکرد بالایی خواهد داشت.  پس از کاشت، آنها تا زمان برداشت به حداقل مراقبت نیاز دارند.در این مقاله در مورد نحوه کاشت این محصول با ما همراه باشید.

خاک  مناسب برای کاشت سیب‌زمینی

سیب‌زمینی می‌تواند در بیشتر خاک‌ها رشد کند، اما بهترین نوع خاک برای رشد این محصول  خاک حاصلخیز و هوموسی است. خاکی که سیب زمینی در آن کاشته می‌شود؛ باید بافت نرمی داشته باشد . سیب‌زمینی علاوه بر خشکی به شوری خاک نیز حساس است.

کاشت سیب‌زمینی

در مورد کودهای مرغی بیشتر بدانیم 

بهترین زمان برای کاشت سیب‌زمینی

معمولاً اکثر مردم مناطق شمالی ایران; از اول فروردین تا آخر فروردین سیب‌زمینی می‌کارند. اما در مناطق جنوبی معمولا از اواسط بهمن تا اواخر اسفند برای کاشت سیب‌زمینی را اقدام می کنند. در خراسان رضوی به خصوص در مشهد بهترین زمان برای کاشت این گیاه اواخر اردیبهشت ماه است.

نحوه کاشت سیب‌زمینی

برای کاشت سیب‌زمینی ابتدا باید غده‌های سیب‌زمینی را به مدت 4 هفته در مکانی صاف و روشن قرار دهید تا جوانه بزنند. بعد از آن غده‌هایی که برای کاشت آماده شده‌اند در فاصله 30 تا 40 سانتیمتری از یکدیگر در خاک قرار دهید. همچنین قبل از کاشت این گیاه توصیه می‌شود،  زمین را خوب آبیاری کنید تا زمین کاملا خیس شود سپس سیب‌زمینی را بکارید.

کودهای آلی برای کاشت سیب‌زمینی

در ابتدای فصل کاشت بهتر است از کودهای غنی از نیتروژن استفاده شود. در طول فصل رشد از کودهای پتاسیم استفاده کنید. بهترین کود بای این گیاه کودهای  اسید هیومیک است.

نحوه آبیاری سیب زمینی

 سیب‌زمینی برای رشد به آب کافی نیاز دارد و باید آن را تا زمانی که بوته‌های گل می‌دهد آبیاری کرد. پس از گلدهی گیاه مقدار آبیاری را کاهش دهید.

زمان مناسب برای برداشت

مناسب‌ترین زمان برای برداشت سیب‌زمینی زمانی است که برگ‌ها و ساقه‌های گیاه کاملا خشک شوند.

 

شایع ترین آفات سیب‌زمینی

پژمردگی بوته‌های سیب‌زمینی

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سیب‌زمینی پژمرده شدن گیاه است. علائم این بیماری معمولا از اواسط تا پایان ماه ظاهر می‌شود و شامل پیچ خوردگی برگ‌ها، پژمردگی و زرد شدن بافت‌های بین برگ‌ها است.

پوسیدگی غده سیب‌زمینی

پوسیدگی غده سیب‌زمینی روی برگ‌های گیاه  لکه های قهوه ای ایجاد می‌کند.  این لکه‌ها به سرعت رشد می‌کنندو تمام  اندام‌های هوایی گیاه را آلوده می کند.

کلام آخر

در طول کاشت سیب‌زمینی  شرایط اکولوژیکی محیط را برای کاشت گیاه بررسی کنید تا از کاشت محصول خود عملکرد بالایی داشته باشید و متحمل ضرر و زیان نشوید. همچنین اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای تولید بهترین محصولات از افراد مجرب و ماهر کمک بگیرید.

اشتراک گذاری