کاشت درخت شلیل

کاشت درخت شلیل

آخرین مقالات

کاشت درخت شلیل

شلیل از خانواده هلو است. اما میوه‌های آن بدون کرک است، شلیل نوعی هلو است که به علت جهش رویشی در ژن‌های هلو تولید شده است. شلیل نیز به اندازه هلو دارای قدمت است. هلو و شلیل از بذر همدیگر نیز ایجاد شوند و با هم قابل گرده افشانی باشند. در کشور ایران در حدود 20 نوع شلیل دیده می شود که از مهم ترین آن‌ها می توان به شلیل زرد و قرمز اشاره نمود. زمان گل دادن شلیل در آغاز فصل بهار پس از بادام و زردآلو و در حدود 3 هفته پیش از سیب است. شلیل درختی است که عمر بسیار کوتاهی دارد. دلیل کم عمر بودن این درخت را می تواند به خاطر چوب ترد و شکننده آن دانست.

کاشت درخت شلیل

شرایط محیطی  برای رشد شلیل

 شلیل در مقابل سرمای زمستان مقاومت کمتری دارد، برای شلیل سرمای غیر قابل تحمل 21- درجه سانتی گراد است. ریشه شلیل در مقابل کمبود تهویه خاک از حساسیت فوق العاده بالایی برخوردار است. این گیاه از غرقاب شدن به شدت آسیب می بیند. لازم است بدانید که درخت شلیل برای رشد عالی به خاک‌های سبک که زهکشی کاملی دارند نیازمند است.تکثیر شلیل مانند هلو با روش پیوند انجام می شود. این گیاه را می توان بر پایه‌های هلو، بادام ، آلو، زردآلو پیوند زد.

 

کاشت درختان  شلیل

ابتدا لازم است تا گوشت میوه را از هسته جدا کنید، گوشت میوه را از هسته آن جدا نمائید. برای این منظور لازم است تا میوه شلیل را در مدت زمان 3 الی 4 روز در سایه قرار بدهید.در مرحله بعدی لازم است تا بخش چوبی هسته را به آهستگی بشکنید، زمان جدا کردن پوسته چوبی، مغز هسته صدمه نخورد. چون امکان دارد تا هسته کاملا از بین برود. هسته شلیل را در کنار سایر میوه‌ها مثل موز در یخچال قرار ندهید. چون اتیلن اثر منفی بر جوانه زنی هسته شلیل می گذارد. برای کاشت در گلدان لازم است هسته شلیل تا یک شب در آب خیس کنید. در این مرحله هسته شلیل برای کاشت در گلدان آماده می شود.

 

اشتراک گذاری