گوجه فرنگی - کوددهی نشا گوجه فرنگی

کوددهی نشا گوجه فرنگی

آخرین مقالات

کوددهی نشا گوجه فرنگی

کوددهی نشا گوجه فرنگی اهمیت زیادی دارد  که موجب کیفیت محصول نیز می‌گردد،  گام اول برای کشت گوجه فرنگی، تهیه نشا با کیفیت است؛ بعد  انتقال نشا به زمین و با برنامه‌ریزی مناسب، آن را به صورتی در زمین قرار می‌دهند که شرایط مطلوبی داشته باشد و سبب رشد خوب محصول گردد.

گوجه فرنگی - کوددهی نشا گوجه فرنگی

کوددهی گوجه فرنگی پیش از نشاء

 کوددهی  گوجه فرنگی پیش از نشا کردن، یکی از موارد مهم در تولید گوجه فرنگی است؛ به این منظور پیش از انجام عملیات نشا کود فسفره و مقداری کود و پتاسیم را به خاک اضافه کنید در این مرحله از رشد گوجه فرنگی بتمام نیازهای گوجه فرنگی رفع نمی شود.  کودهای ازته  را به مقدار مورد نیاز تولید گوجه فرنگی را در نوبت‌هایی معین، در زمانبندی‌های برنامه ریزی شده، به بوته ها داده می‌شود.

مراحل کوددهی اوره در گوجه فرنگی

نوبت اول رشد میوه های جوان

نوبت دوم: در صورت رشد کامل میوه‌ها و برداشت آن‌ها، دو هفته بعد از آن، زمان کود دهی در نوبت دوم است.

نوبت سوم:  ۳۰ روز از کوددهی نوبت دوم می باشد

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

کود کمپوست را با کود ازته می توان در گوجه فرنگی مصرف کرد.

 یکی از  کودهای مورد استفاده و مورد نیاز محصول گوجه فرنگی کود کمپوست غنی شده است. این کود را می‌توان در کنار کود ازته استفاده  کرد. کود کمپوست غنی شده را می‌توان در مدت زمان هر سه هفته یا چهار هفته، اطراف بوته‌های محصول مصرف کرد. کود کمپوست شده از کود‌هایی است که توانایی این را دارد که مواد غذایی مورد نیاز این محصول را برطرف کند؛ این کود در بالا بردن فعالیت بیولوژیک خاک  نقش بسزایی دارد که این امر سبب رساندن مواد غذایی زیاد تری به گیاه می‌شود‌.

کودهای معدنی و مغذی نیاز گوجه فرنگی را بر طرف می کند.

گوجه فرنگی،  اگر به طور کامل رشد نکند، از مزه‌ی مطلوب و رنگ خوبی برخوردار نیست، بنابراین مواد مغذی مورد نیاز این گیاه باید از طریق کوددهی  انجام شود . محلول پاشی کود‌های معدنی و طبیعی نیز نیاز غذایی گوجه فرنگی را تامین می کند.  بهتر است محلول پاشی گیاه طوری انجام شود که کاملا  خیس شود و در نوبت‌های بعدی  با غلظت کمتر صورت گیرد.

در مورد کودهای پتاس بالا بیشتر بدانیم 

کود حیوانی قبل پیوند نهال  گوجه فرنگی مصرف شود.

کود حیوانی باید قبل از استفاده کهنه شود زیرا سطح نیتروژن در کود تازه نیز  باعث سوختگی گیاهان می شود. این کودرا باید  قبل از پیوند نهال  گوجه فرنگی مصرف شود.اما به صورت   پانسمان جانبی برای گیاهان مستقر نیز اضافه می شود.

کلام پایانی

در این مقاله مختصری در مورد نحوه و زمان کوددهی  گوجه فرنگی مطالبی ارائه شد، چنانچه نیازمند مطالب کامل تری هستید و قصد استفاده از کودهای کاملا ارگانیک و گیاهی برای محصولات خودمی باشید، می توانید با کارشناسان ایرانکود در تماس باشید که ضمن مشاوره رایگان به شما عزیزان در مورد نحوه کوددهی نیز راهنمایی لازم را خواهند داشت.  این نکته هم مدنظر داشته باشید برند شوک را با اطمینان استفاده کنید. شماره درج شده بالای صفحه آسان ترین راه ارتباطی کارشناسان کشاورزی ایرانکود است.

اشتراک گذاری