کود پتاس 90 درصد بمب

آخرین مقالات

کود پتاس 90 درصد بمب

پتاس یکی از مواد مغذی که برای رشد گیاه ضروری است. مانند نیتروژن و فسفر یک عنصر درشت مغذی است زیرا گیاهان به مقادیر زیادی پتاسیم نیاز دارند. بسته به محصول، نیاز پتاسیم می تواند تقریباً به اندازه نیاز نیتروژن باشد. برخلاف اکثر مواد مغذی، بیشتر پتاسیم در کاه یا ساقه محصولات باقی می ماند.

کود پتاس 90 درصد بمب تثبیت نیتروژن در حبوبات را تحریک می کند.

کود پتاس 90 درصد بمب  سنتز نشاسته و پروتئین و تثبیت نیتروژن حبوبات را تحریک می کند.گیاهان فرم یونی پتاسیم را از خاک حذف می کنند. پتاسیم   نقش بیشتری را در گیاه نسبت به هر ماده غذایی دیگر ایفا می کند. این مواد مغذی  مستقیماً وارد  ساختار گیاه نمی شود، اما تعادل آب، حرکت مواد مغذی و قند را در بافت گیاه تنظیم می کند.

فواید دریافت کافی کود پتاس 90 درصد در گیاهان

دریافت کافی  کود پتاس 90 درصد به دلیل بهبود راندمان فتوسنتز، افزایش مقاومت در برابر برخی بیماری ها و راندمان بیشتر مصرف آب منجر به کیفیت برتر کل گیاه می شود. پتاسیم به حفظ تعادل طبیعی بین کربوهیدرات ها و پروتئین ها کمک می کند. پتاسیم کافی باعث قوی‌تر شدن ساقه  غلات می‌شود و به پر شدن بذر کمک می‌کند. کمبود پتاسیم در محصولات غلات باعث کاهش رشد، تاخیر در رسیدگی، کاهش وزن دانه می شود. کمبود پتاسیم بیشتر در خاک های با زهکشی خوب و درشت بافت دیده می شود. این کمبودها را می توان با کود پتاس 90 درصد  اصلاح کرد.

علائم کمبود پتاسیم در یونجه

در یونجه کمبود پتاسیم به صورت لکه های سفید یا زرد روی برگ های پایینی ظاهر می شود. البته بسیاری از عوامل دیگر می توانند بر ظاهر برگ های پایینی  یونجه تأثیر بگذارند، بنابراین تشخیص بر اساس علائم کمبود پتاسیم  باید با آزمایش خاک تأیید شود. کمبود پتاسیم دلایل مختلفی نسبت به کمبود نیتروژن، فسفر یا گوگرد کمتر شایع است.  هوازدگی و شستشوی خاک از علائم کمبود پتاسیم است. از بین رفتن محصول غلات و دانه‌های روغنی و حبوبات  به‌ویژه در مناطقی  که باقیمانده محصول برداشت  در زمین باقی می ماند یا کود برگردانده شده‌اند، نسبتاً جزئی می باشد. حدود 80 درصد از پتاسیم جذب شده توسط محصولات در کاه باقی می ماند و به خاک باز می گردد.

در مورد کود پتاس بالا بیشتر بدانیم 

کدام محصولات به کودهایی پتاس 90 درصد نیاز بیشتری د ارند؟

محصولات علوفه ای، محصولات سیلو شده و  سیب زمینی و چغندرقند نیاز به پتاسیم بالایی دارند و مقادیر نسبتاً زیادی پتاسیم از خاک جذب می کنند. هنگامی که این محصولات در یک تناوب زراعی فشرده در خاک های شنی قرار می گیرند، خطر کمبود پتاسیم در آنها افزایش می یابد. پتاسیم یک ماده مغذی نسبتا ارزان است و کمبود آن را می توان با میزان مصرف متوسط اصلاح کرد. اصلاح کمبود پتاسیم می تواند منجر به بازده اقتصادی زیادی شود. از رایج ترین کود پتاسیم مورد استفاده است که حاوی 90درصد پتاسیم ، کود پتاس بمب است.

مصرف کود پتاس 90 درصد بمب در گیاهان یکساله

در محصولات یکساله از آنجایی که پتاسیم در خاک متحرک نیست، قرار دادن کودهای پتاسیم در کنار یا نزدیک بذر معمولا موثرترین و کارآمدترین روش مصرف است، مشروط بر اینکه میزان مصرف بیشتر از حد نیاز نباشد.

کود پتاس 90 درصد بمب سطح رطوبت خاک را افزایش می دهند.

میزان رس و مواد آلی خاک و رطوبت خاک نیز بر روی جوانه زنی بذر  تأثیر خواهد داشت. خاک هایی با محتوای رس بالاتر یا محتوای آلی بالاتر می توانند آب بیشتری را در خود نگه دارند. بدین ترتیب  با رقیق کردن مقدار پتاسیم محلول در آب به علت فاقد نمک بودن این کود  سطح رطوبت خاک افزایش می یابد.

مقدار مصرف کود پتاس 90 درصد در ترکیب با کودهای دیگر

در  شرایط متوسط رطوبت خاک و خاک‌هایی با بافت متوسط، مقدار مصرف کود باید طبق دستورالعمل انجام شود و از مقدار توصیه شده بیشتر نباشد. برای محصولاتی که تحمل کمتری دارند مانند کلزا، کتان و نخود، کاربرد پتاسیم همراه با بذر نباید بیش از 7500 گرم در هکتار باشد، در این صورت کودهای دیگر نباید در  بذر استفاده شود. استفاده شود. بنابراین بذر و کود را به صورت نواری قرار دهید و به صورت وسیع روی ردیف کاشت پخش کنید.

مقدار مصرف کود پتاس 90 درصد در محصولات علوفه ای

در محصولات چند ساله مانند محصولات علوفه ای پتاسیم بهتر است با استفاده و ترکیب پتاسیم در خاک به مقدار 5000 گرم در قبل از کاشت استفاده شود. در صورت مقدار استفاده بیشتر ممکن است در زمین هایی آبی   با کمبود پتاسیم روبرو شوید. این روش  مشکل حرکت محدود پتاسیم در خاک زمانی که پس ازکاشت  استفاده شود، رفع خواهد کرد. در مناطقی که گیاهان کاشته شده به کود پتاسیم نیاز دارند، استفاده به صورت مخلوط شدن با خاک بهترین روش است.

در مورد کود آهن بیشتر بدانیم 

نحوه مصرف کود پتاس 90 درصد بمب در پاییز

در خاک هایی  که دچار کمبود شدید پتاسیم می شوند، می توان کود پتاس 90 درصد را در پاییز یا بهار استفاده کرد. کاربرد پاییزی کود پتاس  احتمالاً در مناطق خشک انجام می شود، زیرا رطوبت اضافی برای انتقال پتاسیم به ناحیه ریشه در دسترس است. برای خاک های دارای کمبود پتاسیم، استفاده از کود پتاسیم در اوایل پاییز ممکن است باعث کاهش نابودی و از بین رفتن محصول شود.

کمبود کود پتاس در گیاهان

کاهش مقاومت به بیماری

کاهش  رشد رویشی شدید

کاهش  تحمل به خشکی

کاهش  کیفیت محصول و نگهداری آب در خاک

همچنین کمبود پتاسیم می تواند منجر به ریزش برگ شود، توانایی گیاه در تولید کربوهیدرات و در نهایت عملکرد را کاهش می دهد. کمبود شدید باعث برگ‌زدایی زودرس، تاخیر در رسیدگی  و مرگ گیاه می‌شود. همچنین در خاکهای رسی در اثر مرطوب بودن خاک مقدار پتاسیم کاهش می یابد.

 در پایان

کود پتاس 90 درصد بمب از ترکیبات ارگانیک و طبیعی تشکیل شده است و کاملا برای تمام محصولات زراعی و باغی قابل استفاده است.  چنانچه تمایل دارید تولیدات خود را در سال افزایش دهید حتما از این کودها استفاده کنید. بنابراین در صورت اینکه قصد دارید از محصولات بمب به علت ضمانت کالا استفاده کنید، حتما با کارشناسان ایرانکود و شماره درج شده در صفحه در ارتباط باشید.

 

اشتراک گذاری