ویژگی های درخت سنجد و  شرایط کاشت آن

ویژگی های درخت سنجد و  شرایط کاشت آن

آخرین مقالات

ویژگی های درخت سنجد و  شرایط کاشت آن

درخت سنجد بومی آسیا و اروپا و حتی نواحی از هیمالیا هم کشت می شود.  درخت سنجد در مقابل شرایط نامساعد مانند گرما، سرما، خشکسالی و و کم آبی بسیار پایدار بوده و کاشت آن  مورد استقبال بسیاری از باغداران و کشاورزان می باشد. فرآیند گلدهی درخت سنجد اغلب در اردیبهشت ‌ماه می باشد و هم چنین ثمردهی آن نیز در اوایل پاییز یا اواخر تابستان است. نام دیگر سنجد زیتون روسی می باشد، چراکه ظاهری شبیه به درخت زیتون دارد. سنجد دارای گل هایی خوش بو و کوچکی است. قسمت داخلی گل‌ها به رنگ زرد و قسمت خارجی آنها سفید می باشد. میوه‌های آن نیز  قرمز متمایل به قهوه ای می باشد که از نظر تغدیه ایی بسیار مفید می باشد. سنجد برگ هایی بسیار باریک و کشیده ای دارند و شاخه های آن ممکن است خاردار باشد. ثمردهی درخت سنجد معمولا  پس از ۵ الی ۶ سال می باشد.

ویژگی های درخت سنجد و  شرایط کاشت آن

فواید کاشت درخت سنجد

از جمله فواید و ویژگی های کاشت درخت سنجد می‌توان به رشد سریع،پایداری آن در مقابل شرایط نامساعد و سرما زدگی ، مقاوم در برابرشوری و خشکی و یا قلیایی بودن خاک و جلوگیری از فرسایش خاک، هم چنین از درخت سنجد به عنوان باد شکنی قوی در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد .

نحوه آبیاری درخت سنجد

درخت سنجد نیازمند آب زیادی نمی باشد اما در سال اول کاشت بهتر است آبیاری آن به طور پیوسته انجام شود. درختان سنجد بالغ را می توان  هر ۲۰ روز یکبار و یا حتی ۴۰ روز یک بار آبیاری کرد.

شرایط نوری مناسب برای درخت سنجد

درخت سنجد برای عملکرد بهتر و گلدهی باید حداقل ۷ ساعت در معرض نور افتاب قرار بگیرد . چراکه نرسیدن نور افتاب به این گیاه و سایه بودن کامل سبب عدم گلدهی درخت می شود. درختان سنجد توانایی تحمل در تابستان های گرم و زمستان سرد را به خوبی دارند.در مناطق باد خیز کاشت درخت سنجد بسیار مناسب است، اما کاشت این درخت در مناطق مرطوب توصیه نمی شود، چون گل های آن قبل از ثمر دهی می‌ریزد.

در مورد کودهای سیلیکات پتاسیم بیشتر بدانیم 

 

روش های تکثیر درخت سنجد

از روش‌های تکثیر درخت سنجد میتوان به، روش قلمه زدن، خوابانیدن و بذر اشاره کرد. درخت سنجد معمولا مدتی پس از تمام شدن سرما گل می‌دهد و در کل گیاهی دیر گل است. به دلیل سازگاری بالا  این گیاه در اکثر نقاط دنیا رشد می کند اما در مناطق  خنک رشد بهتری دارد و گاه ارتفاع درخت به ۶متر نیز می رسد.

نحوه هرس کردن درخت سنجد

هرس کردن درخت سنجد شامل از بین بردن شاخه و برگ های خشک وآسیب دیده  می‌باشد.در فصل زمستان دقت شود  مقدار کمی از شاخه و برگ گیاه هرس شود چراکه ممکن است درخت دچار شوک شود.

اشتراک گذاری